facebookpixel

Sådan laver du en ordrebekræftelse

Indhold

Hvordan laver man en ordrebekræftelse?

Her får du en nem vejledning til, hvordan du laver en ordrebekræftelse.

Hvad er en ordrebekræftelse?

En ordrebekræftelse er et dokument du sender til kunden, når kunden har accepteret et tilbud. Altså når du laver et tilbud om til en ordre og sender en bekræftelse på aftalen til kunden. Når ordrebekræftelsen er modtaget af kunden, kan du efter aftale påbegynde dit arbejde.  

I Ordrestyring kan du med få klik konvertere et tilbud til en ordre, og sende en bekræftelse til kunden som en PDF.

Hvornår skal jeg sende en ordrebekræftelse?

Du kan sende en ordrebekræftelse, når kunden har accepteret dit tilbud, og tilbuddet dermed er lavet om til en ordre. Ordrebekræftelsen kan du sende som et vedhæftet dokument i en e-mail, eller gennem et digitalt sagsstyringssystem, som f.eks. Ordrestyring. Herefter kan du påbegynde opgaven.

Ordrestyring holder styr på alle dine tilbud, og giver dig fuldt overblik over dem. Du kan nemt se, hvilke tilbud er accepteret, og på den måde holde styr på, hvornår du skal sende en ordrebekræftelse.

Hvad skal der stå i en ordrebekræftelse?

En ordrebekræftelse skal indeholde følgende informationer:

  • Opgavebeskrivelse
  • Prisliste på varer
  • Varigheden af aftalen
  • Handelsbetingelser

I princippet står der det samme på en ordrebekræftelse, som der gør på et tilbud, med den undtagelse at dokumentet nu hedder ’Ordrebekræftelse’.

I Ordrestyring ligger der en skabelon til ordrebekræftelse, der overholder alle regler for, hvad den skal indeholde. Det gør det nemt og hurtigt at lave en bekræftelse af aftalen. 

Skabelon til ordrebekræftelse

Herunder er der et eksempel på en ordrebekræftelse, du kan bruge som guide, når du skal lave din egen. I princippet kan du selv lave det hele i Word. Det er dog mere tidsbesparende og nemmere at bruge et digitalt sagsstyringssystem til at oprette og sende tilbud samt ordrebekræftelser. På den måde har du også det hele samlet ét sted.  

Digital sagsstyring gør det meget nemmere at holde styr på alle tilbud, og hvilke der er blevet til ordrer. Du slipper desuden for at lede i diverse mapper på din computer for at finde det helt rigtige dokument.

I Ordrestyring ligger der allerede en skabelon til ordrebekræftelse inde i systemet. Med en digital skabelon skal du ikke længere bøvle med løse papirer ovre hele kontoret, bilen og diverse andre steder. Det hele ligger inde i systemet.

Du kan her se et eksempel på en ordrebekræftelse og for, at se en større udgave kan du klikke på billedet. Dertil kan du downloade en skabelon, som du kan bruge, hvis du ikke vælger at gå en digitale vej. 

Regler for ordrebekræftelser

Når en kunde accepterer et tilbud, og der skal laves en bekræftelse på aftalen, er der visse oplysninger kunden skal modtage, før servicen kan gå i gang. Der skal være informationer om fortrydelsesret og handelsbetingelser. Fortrydelsesretten begynder først når kunden er oplyst om disse.

Disse oplysninger skal derfor gives i ordentlig tid inden påbegyndelse af arbejdet, og du kan ikke begynde at kræve betaling for dit arbejde, før opgaven er gået i gang.

Del på sociale medier: 

Share on facebook
Facebook
Share on email
Email
Share on linkedin
LinkedIn

Flere vejledninger

Vil du se, hvordan det virker? Bestil en uforpligtende demo.

Få en gratis 30 minutters online demo og se hvad Ordrestyring kan gøre for din forretning.

Hvordan kan vi kontakte dig?