Vind flere kunder med et ordentligt tilbud

Indhold

Et godt sammensat og overskueligt tilbud gør det nemt for kunden at vælge netop dig og din service – det er derfor vigtigt, at dit tilbud har tilstrækkelig information om opgaven, prisen, leveringen og tidshorisonten. Husk på, at kunden højst sandsynligt indhenter tilbud fra flere forskellige håndværkere, og du øger din chance for at blive valgt, hvis dit tilbud er overskueligt og indeholder alle de væsentlige informationer.

En computerskærm der viser hvordan en tilbudsskabelon kan se ud

Det gode tilbud i håndværkerbranchen 

Ja, et godt tilbud kan være altafgørende for, om en kunde vælger din håndværkerservice – så hvordan laver du et vindende tilbud? Når du har været ude ved kunden for at danne dig et overblik over den pågældende opgave, skal du efterfølgende sende en tilbudsberegning og et skriftligt tilbud, der beskriver projektet og dets omfang. Alt du skal huske er de tre P’er: projektbeskrivelse, pris og periode.

Tilbuddet skal indeholde informationer om opgaven med så mange detaljer som muligt – altså:

·         Projektbeskrivelse = en grundig gennemgang af opgaven

·         Pris = en fast pris eller estimering af pris

·         Periode = hvornår starter og slutter opgaven

Når du kommer med et tilbud til en kunde, er det vigtigt, at det er gennemarbejdet og velovervejet. Det betyder, at du skal have sat dig godt ind i opgaven og have overvejet flere forskellige ting. Du skal desuden være klar og præcis i dit sprogbrug, for på den måde undgår du misforståelser dig og din kunde imellem.

Og hvis du virkelig ønsker at øge dine chancer for at få en sag, er der flere relevante spørgsmål, du kan tage højde for i dit tilbud. Det er blandt andet spørgsmål som:

  • Hvad skal afmonteres og udskiftes?
  • Hvor, hvornår og hvilke materialer skal der leveres og bruges?
  • Hvor mange mand skal udføre opgaven?
  • Skal der fjernes noget?
  • Skal der sættes stillads op?
  • Hvornår påbegyndes arbejdet, og hvornår forventes det færdigt?
  • Skal der opsættes sikkerhedssystemer – hvor mange, hvor henne?


Når du oplyser flere detaljer om opgaven, får du en række fordele ud af det:

          Der er højere sandsynlighed for, at kunden vælger dig til opgaven

          Du udviser seriøsitet ved at have sat dig ordentligt ind i opgaven fra starten

          Du og/eller dine medarbejdere ved præcis, hvad de skal, når de går i gang med opgaven

          Du sparer tid og penge i det korte såvel som det lange løb

Alt i alt handler det om, at du skal gøre det så nemt som muligt for kunden at takke ja til dit tilbud – og ikke et andet salgstilbud fra en anden håndværker.

 

Send tilbuddet så hurtigt som muligt

Det siger næsten sig selv: det er bedst at sende tilbuddet så hurtigt som muligt, når du har været i kontakt med kunden. Når du gør det, kan både du og kunden nemlig bedre huske jeres snak, og det bliver samtidig nemmere for dig at lave en detaljeret beskrivelse af opgaven i tilbuddet. Derudover vil kunden være mere tilbøjelig til at vælge dig og din service, jo hurtigere de modtager et tilbud.

 

Hold styr på dine tilbud

Hvis du i forvejen har mange ordre, og samtidig sender mange tilbud ud, kan man hurtigt miste overblikket, og det kan derfor hurtigt forvandle sig til en ’rodebutik’ – især hvis du bruger papir og blyant. De fleste kan nok relatere her; man kommer hurtigt til at kæmpe for at holde styr på alle papirer, og det skaber en ond cirkel, hvor man til sidst har for travlt til at skabe ordentlig struktur.

Kan du nikke genkendende til ovenstående, kan du med fordel bruge et digitalt sagsstyringssystem såsom Ordrestyring, hvor du kan bevare overblikket over alle dine tilbud samt planlægningen. Som et ekstra plus vil et digitalt system også gøre det nemt for dig at få overblik over, hvor mange tilbud der er sendt afsted, hvor mange der er konverteret til ordrer og hvor mange du har tabt.

Med Ordrestyring også overblik over hele din forretning samt komplet sagshåndtering fra A-Z; altså fra tilbud, ordrer, time- og materialeregistrering, dokumentation og kvalitetssikring til fakturering og meget, meget mere.

Del på sociale medier: 

Share on facebook
Facebook
Share on email
Email
Share on linkedin
LinkedIn

Flere vejledninger

7 ting du ikke vidste om skyen

Ordrestyring.dk er det man kalder en cloudbaseret tjeneste. Det vil sige at software, service og tjenesteydelser ligger gemt et andet sted end på din computer. Det er der en række fordele ved.

Læs mere »

Vil du se, hvordan det virker? Bestil en uforpligtende demo.

Få en gratis 30 minutters online demo og se hvad Ordrestyring kan gøre for din forretning.

Hvordan kan vi kontakte dig?